Portal Vincenzowski

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Główna Relacje festiwalowe Relacje festiwalowe Wernisaż wystawy "Barwy Kresów" w Muzeum Kresów w Lubaczowie

Wernisaż wystawy "Barwy Kresów" w Muzeum Kresów w Lubaczowie

Email Drukuj PDF
Ocena użytkowników: / 0
SłabyŚwietny 

 

W niedzielę 20 marca 2011 r. w Muzeum Kresów w Lubaczowie otwarto wystawę pt. „Barwy Kresów. Kilimy ze zbiorów Muzeum Kresów w Lubaczowie”, prezentującą najciekawsze obiekty tego typu znajdujące się w posiadaniu placówki. Wystawa jest jednym z elementów Międzynarodowego Festiwalu Huculskiego „Słowiańska Atlantyda” w 40. rocznicę śmierci Stanisława Vincenza. Głównym organizatorem festiwalu jest Centralny Ośrodek Turystyki Górskiej PTTK w Krakowie.

Na lubaczowskiej wystawie można obejrzeć najciekawsze obiekty z kolekcji blisko trzydziestu kilimów. Zwieńczeniem niedzielnego wydarzenia w muzeum był wykład Jarosławy Tkaczuk, dyrektorki Muzeum Pokucia i Huculszczyzny w Kołomyi, pt. „Kilimy - fenomen kultury huculskiej”, prezentujący tradycje kilimkarskie na Huculszczyźnie oraz ich odzwierciedlenie we współczesnej sztuce Ukrainy. Gościem Muzeum Kresów był również redaktor pisma „Grażda” i propagator huculskiej kultury Ołeksandr Maslanyk.

Na otwarciu jak zwykle dopisała niezawodna lubaczowska publiczność. Nie zabrakło także władz samorządowych. Głos m. in. zabrał przedstawiciel Marszałka Województwa Podkarpackiego – Wiesław Bek oraz Burmistrz Lubaczowa – Maria Magoń. W tematykę wystawy wprowadził jej kurator Janusz Mazur.

Kilimy na terenie Polski były obecne od bardzo dawna, ich popularność wzrosła w wiekach XVII i XVIII. Sama nazwa kilim pochodzi z języka perskiego, zastąpiła ona wcześniej używaną „derka” i „gunia”. W polskim kilimkarstwie zaznaczają się duże wpływy wschodnie, choć nie bez znaczenia pozostają wyroby z zachodniej części Europy, zwłaszcza francuskie. Produkcja kilimów w XIX w. wypierana przez wyroby przemysłowe znacząco podupadła. Jednak tradycje zakorzenione na wschodnich kresach dawnej Rzeczypospolitej pozwoliły na przetrwanie sztuki wyrobu kilimów, która z czasem stała się jedną z gałęzi sztuki nowoczesnej.

Odrodzenie zainteresowania kilimkarstwem przypada na koniec XIX w. Artyści czerpali inspiracje z ludowego wzornictwa. Kilimy stały się obiektem pożądanym przez kolekcjonerów, a na przełomie XIX i XX w. ludowe wyroby inspirowały twórczość artystów modernizmu. W latach 20. XX w., także w okolicach Lubaczowa wytwarzano kilimy, choć była to już produkcja wyłącznie artystyczna. Wychowankowie Seminarium Nauczycielskiego w Cieszanowie wśród wielu zajęć mieli możliwość uczyć się niełatwej sztuki wyrobu kilimu.

Główna funkcja kilimów we wnętrzach to dekoracja. Zawieszane były na ścianach, służyły również jako narzuta na łóżko, a także jako przekrycie stołu, ławy, czasami kładziono je również na podłogę jako dywan. Kilimy obecne były zarówno w domach wiejskich, dworskich i mieszczańskich. Na wystawie w lubaczowskim muzeum można obejrzeć także archiwalne zdjęcia prezentujące kilimy w instytucjach użyteczności publicznej.

Wystawę kilimów w lubaczowskim muzeum będzie można oglądać do 5 kwietnia 2011 r. Serdecznie zapraszamy!

Zapraszamy także na stronę Muzeum Kresów – http://www.muzeumkresow.eu/ – do obejrzenia galerii fotografii z wernisażu.

images/lubaczow/001.jpgimages/lubaczow/002.jpgimages/lubaczow/003.jpgimages/lubaczow/004.jpgimages/lubaczow/005.jpgimages/lubaczow/006.jpgimages/lubaczow/007.jpgimages/lubaczow/008.jpgimages/lubaczow/009.jpg


Poprawiony: poniedziałek, 04 kwietnia 2011 14:56